האם כאשר יחיד שפנה להליך לחדלות פרעון, לא משתף פעולה בהליך, יבוטל בהכרח ההליך?

בסוגיה זו דן כב' השופט אסף זגורי בתיק עחדל"פ (מחוזי נצ') 42541-01-24 נשר (נאמן) נ' רבינוב ואח'.

ביהמ"ש קבע בפסק דינו, כי מקום שמתרשם בית משפט לחדלות פרעון, שיחיד לא ממלא אחר הוראות צו פתיחת ההליכים ואחר הוראות בעלי התפקיד ו/או בית המשפט, בין השאר באי תשלום תשלומים חודשיים, בהתנהלות בחוסר בשקיפות, בהיעדר מיצוי פוטנציאל השתכרות, באי העברת מסמכים ו/או מידע וכיו"ב, יש מקום שביהמ"ש ישקול לבטל את ההליך.

אולם, ביהמ"ש קובע כי לא כל אימת שההליך נפתח לבקשת החייב, והוא איננו משתף פעולה, תהא התוצאה המיידית בהכרח ביטול ההליך.

אפשר ובמרבית המקרים, זו אכן תהא התוצאה הראויה, אך אין לגזור מכאן כלל גורף וכל מקרה ומקרה ייבחן לגופו.

ביהמ"ש מציין כי הליך חדלות פרעון אינו הליך המקדש רק את אינטרס השיקום הכלכלי של היחיד.

במסגרת הליך החדל"פ קבע המחוקק מספר תכליות כאשר שיקומו של החייב ושילובו מחדש במרקם החיים הכלכליים הם אכן מטרות העל שלו, אך זאת בצד הסדרת פירעון חובותיו של היחיד ומתוך מטרה להשיא את שיעור החוב שייפרע לנושים (סעיף 1 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי).

לכאורה, מקום שיחיד לא פועל בתום לב, הרי זה אך מתבקש שבית משפט יבטל את ההליך שהוא (היחיד) יזם ואשר העניק לו גם הגנה מפני נקיטת הליכים מבצעיים כנגדו וגם אופק של שיקום כלכלי. ואולם, דווקא מהטעם הזה של התנהלות בחוסר תם לב, הרי שבנקודת הזמן שבה מתרשם בית המשפט מחוסר תום הלב, צריך בית המשפט לבחון ביתר שאת וזהירות, האם בכל זאת המשך ניהול ההליך עשוי להביא לתועלת לנושים במובן שחלק מחובות היחיד ייפרעו ו/או יהיה בהליך הקולקטיבי כדי להשיא את שיעור החוב שייפרע עבורם.

בהקשר זה קובע ביהמ"ש, כי במסגרת בחינה זו חשוב כי החלטת בית משפט לחדלות פרעון תיעשה לאחר שיתאפשר לנושים למסור את עמדתם (בהתאם למצוות סעיף 183(א) לחוק חדלות פרעון ושיקום כלכלי).

חשוב להיות מיוצג בהליך חדל"פ באמצעות עורך דין אשר בקיא בתחום, על מנת לשקול היטב את כל החלופות האפשריות, כדי לא להיקלע למצב שבו ינקט הליך מסוים ואח"כ תבוא חרטה, שכן לא בהכרח הדבר יהיה עוד נתון בשליטתכם.

כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד. אין בדברים האמורים בכדי להחליף מידע הניתן על ידי עו"ד, ועל הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור לעיל בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.

השאירו פרטים:

עוד בנושא
תביעות ביטוח במשרד עוה"ד רועי זאבי, המתמחה בשירותי עורך דין תביעות ביטוח
תביעות ביטוח

רוב בני האדם משלמים מדי חודש סכומי כסף משמעותיים לחברות הביטוח. בפרט יש לנו ביטוחי בריאות מסוגים שונים, וגם ביטוחי תכולת דירה, ביטוחים למקרים של תאונות אישיות, ביטוחי רכב ועוד.

קרא עוד »
עורך דין נזיקין בצפון עו"ד רועי זאבי
עורך דין נזיקין בצפון

דיני הנזיקין מאפשרים הגשת תביעה כנגד מי שאחראי לנזק רכוש שנגרם לכם, בין אם עקב מעשה שלו ובין אם בשל מחדל. זהו תחום שמחייב בקיאות ספציפית, ולכן אם נגרם נזק

קרא עוד »
עורך דין הוצאה לפועל חיפה
עורך דין הוצאה לפועל חיפה

כל חוב, בין אם לאדם פרטי ובין אם לעסק, מייצר סיטואציה מורכבת. כשמצטברים מספר חובות ובסכומים משמעותיים, הדבר כבר עלול לגרום לבעיה משמעותית, שמחמירה כשמתחילים להינקט כנגד החייב הליכי גביה.

קרא עוד »
עורך דין חדלות פירעון בחיפה
עורך דין חדלות פירעון בחיפה

חיפה היא העיר השלישית בגודלה בישראל והמרכז המטרופוליני של צפון הארץ, ובהתאם, מתנהלים בה הליכים כלכליים רבים, ובהם, באופן בלתי נמנע, גם הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי. כתוצאה מכך יש

קרא עוד »

ליצירת קשר

השאירו את הפרטים:

דילוג לתוכן